Verksamhetsberättelse 2017

10 OKT 2017 20:33
Här är verksamhetsberättelsen för det gångna verksamhetsåret.
  • Uppdaterad: 10 OKT 2017 20:37

1 Årsberättelse ÖLSF verksamhetsår 2016-2017

Styrelsearbetet det gångna verksamhetsåret
På förra årsmötet välkomnade vi Sara Eidevald, Leif Landen, och Simon Kjellin som tillsammans med sittande ordförande Daniel Frehde, Emelie Oscarson, Magnus Palmér och Rolf Berglöf bildade ny styrelse för Örebro läns skidförbund. Styrelsen fick även en ny extern kassör, Åsa Wern, som deltagit på flera av årets styrelsemöten.

Verksamhetsåret och styrelsens arbete under året har i stort präglats av förändringen som skedde i styrelsesammansättningen vid förra årsmötet. Under andra halvåret meddelande även Daniel Frehde att han avgår som ordförande, varför Magnus Palmér gick in som tf. ordförande fram till årsmötet. Omstruktureringen har inneburit en del frågetecken för arbetet, vilket inneburit att aktivitetsnivån varit relativt låg och präglats mer av att förvaltning än utveckling.

Under året har Örebro läns skidförbund varit representerade på Svenska Skidförbundets förbundsmöte som gick av stapeln i Göteborg den 22 oktober 2016. Den Alpina kommittén har genom Magnus Palmér, även deltagit vid Skidförbundets möte för AK-ordförande den 31 januari i Stockholm.
Styrelsen tog även beslut att fortsätta stötta Adam Karlsson & Joel Hultin från Garphyttans IF som förbundskaptener för distriktets ungdomar 13-16 år.
Nuvarande styrelse ser stor potential för Örebro Läns Skidförbund att utvecklas positivt med ett tydligt engagemang från både styrelse och medlemsföreningarna. En tydlig verksamhetsplan, ett starkt styrelsearbete med kontinuitet och bred förankring i klubbarna krävs dock framöver för att Örebro Läns skidförbund ska stå starkt tillsammans med länets klubbar och ha möjlighet att fortsätta utveckla skidsporten i de grenar som finns representerade i länet.
Magnus Palmér t.f ordförande

Verksamhetsberättelse 2016-2017 ÖLSF längd
Under den gångna säsongen har länets längdåkare på seniornivå visat upp sig på många tävlingar/arenor, både nationellt och internationellt. Distriktet har bl.a. representerats i världscupen (med flera inkörda poäng), på U23 VM, Skandinaviska Cupen, Intersport Cup, Svenska långloppscupen samt av ett stort antal deltagare i de olika loppen under Vasaloppsveckan.
Vid flera tillfällen har länsåkarna synts högt upp i resultatlistorna förutom att det har varit många, i antal, som deltagit, dock färre starter än förra året. På hemmaplan har det arrangerats DM-tävlingar i Hällefors av Hällefors SK och i Ånnaboda av Karlslunds IF.

När det gäller åkare på junior- och ungdomsnivå så har de även detta år visat goda tävlingsresultat. Exempel på detta är att det blev två silvermedaljer under JSM i Kalix, Adam Gillman på 10 km klassiskt och Markus Johansson på sprinten. Dessutom tog Garphyttans H15 killar hem ett lagbrons på distansloppet i Borås, USM.

Om vi fortsätter nedåt i ålder så kommer vi till 15–16-åringarna. Dessa har bl.a. varit i Torsby och representerat länet under Folksam cup, 3-5 mars 2017. Här möttes åkare från Sveriges olika distrikt i en lagtävling (tekniksprint, prolog/jaktstart och stafetter). Laget, som leddes av Joel Hultin och Adam Karlsson samlade ihop 121 poäng och slutade på en 16:e plats.
Slutligen kommer vi till 13–14-åringarna som denna säsong åkte till Bollnäs och tävlade i ICA-cupen, en lagtävling för distrikten. Förutom själva tävlingen, där Örebro även här kom på en 16:e plats så blev det också många/långa stunder av samvaro med andra skidåkare, kamratmiddag och fackeltåg. Även här var Joel och Adam ledare.

Verksamhetsberättelse 2016-2017 ÖLSF Alpint
Under säsongen har vi bedrivit bra verksamhet i de två klubbar som är aktiva inom den alpina grenen i länet. Kumla SF kunde relativt tidigt bedriva träning i sin lilla backe och även Örebro SLF hade bra förutsättningar i Storstenshöjden, där samarbetet med gradvis har förbättrats under säsongen.
Träningen har bedrivits i egen regi i respektive klubb med stort deltagande - i såväl Kumla som Örebro. Trenden att färre ungdomar börjar tävla alpint fortsätter och vi har låg påfyllnad i de yngre åldrarna. Klubbarna behöver jobba mer aktivt med rekrytering.

Vi har även genomfört ett antal distriktsgemensamma träningar i såväl Storstenshöjden, i Kvarntorpsbacken men även i Sälen.
Distriktet arrangerade totalt 8 LVC-kval. Några av dessa genomfördes i samarbete med Dalarnas skidförbund för att få fler att tävla emot.
Distriktets åkare har deltagit i många olika träningsläger och tävlingar runt om i landet – här listas ett urval:
 3 stycken åkare deltog i Regionslagets träningsgrupp med bland annat läger i Juvasshytta, Funäsdalen m.m.
 LVC-Final U12 i Kungsberget med flera framskjutna placeringar
 LVC-Final U14 i Stöten med flera framskjutna placeringar
 USM- Final i Funäsdalen med flera framskjutna placeringar.
Sist men inte minst antogs inte mindre än 2 stycken åkare från Örebro distriktet till alpina skidgymnasier, vilket får ses som en fin framgång för ett litet distrikt som vårt.

Örebro 20170817
Magnus Palmér Leif Landén Sara Eidevald Simon Kjellin